Suplementacja i 偶ywienie
Ka偶dy z nas stara si臋 dba膰 o swoje zdrowie. Aby zdrowo si臋 od偶ywia膰 powinni艣my zwraca膰 szczeg贸ln膮 uwag臋 na sk艂ad spo偶ywanych pokarm贸w i na zawarte w nich sk艂adniki od偶ywcze. Liczy膰 kalorie, ale tak偶e stara膰 si臋 pilnowa膰 p贸r posi艂k贸w. Chcemy jak najlepiej dla siebie i swoich bliskich, jednak wysoko przetworzona 偶ywno艣膰 i jedzenie w po艣piechu sprawiaj膮, 偶e w przyjmowanym pokarmie albo brakuje cennych substancji od偶ywczych (mi臋dzy innymi witamin i minera艂贸w), albo s膮 one s艂abo przyswajane. Rozwi膮zania tej sytuacji szukamy w suplementach diety.

Suplement, czyli uzupe艂nienie
Na opakowaniach wszystkich suplement贸w diety znajdujemy napis 鈥濸rodukt nie mo偶e by膰 stosowany jako substytut zr贸偶nicowanej diety鈥. To bardzo wa偶na informacja, kt贸ra m贸wi o charakterze 艣rodk贸w, kt贸re maj膮 uzupe艂ni膰 nasz膮 diet臋 o sk艂adniki, kt贸re przyswajamy z trudem, lub kt贸re wyst臋puj膮 w niewielkich ilo艣ciach w naszej diecie. Uzupe艂ni膰 nie znaczy zamieni膰. Zr贸wnowa偶ona dieta, czyli taka, w kt贸rej znajduje si臋 du偶o 艣wie偶ych owoc贸w i warzyw, produkt贸w surowych lub gotowanych na parze, nisko przetworzonych, nigdy nie zostanie zast膮piona przyjmowaniem gar艣ci tabletek, zawieraj膮cych witaminy czy minera艂y. Wi臋cej 鈥 wiele suplement贸w (szczeg贸lnie w formie tabletek) zawiera substancje niepotrzebne dla organizmu, kt贸rych oczyszczeniem zajmuje si臋 w膮troba. W膮troba jest organem, kt贸ry nie przepuszcza do krwioobiegu substancji, mog膮cych zaszkodzi膰 organizmowi. Oczyszczaj膮c krew, 鈥瀦atruwa鈥 sama siebie. Przyjmowanie wielu tabletek sprawia, 偶e praca tego wa偶nego organu b臋dzie nastawiona na zatrzymanie dalszego obiegu zb臋dnych substancji, koniecznych do stworzenia 鈥瀗o艣nika鈥 suplementu.聽


"Zmie艅 偶ywienie" zamiast "dodaj suplementy"
Cz艂owiek jako gatunek posiada od milion贸w lat taki sam uk艂ad pokarmowy. Ewolucja nast臋puje powoli, a warunki 偶ycia zmieniaj膮 si臋 w b艂yskawicznym tempie. Rozwijaj膮 si臋 technologie wytwarzania 偶ywno艣ci, a przyspieszony rytm 偶ycia nap臋dza produkcj臋 wysoko przetworzonych artyku艂贸w spo偶ywczych. Konserwanty, barwniki i ulepszacze daj膮 zadowalaj膮ce wizualnie efekty, ale warto艣膰 od偶ywcza takich produkt贸w jest znikoma. To najcz臋艣ciej tzw. 鈥瀙uste kalorie鈥, kt贸re poza kr贸tkotrwa艂ym uciszeniem g艂odu nie przynosz膮 organizmowi nic dobrego. Je艣li pomy艣limy, 偶e dysponujemy tym samym uk艂adem pokarmowym co cz艂owiek pierwotny, pomo偶e nam to u艣wiadomi膰 sobie, 偶e nasz organizm nie radzi sobie z odzyskaniem warto艣ci od偶ywczych, kt贸re by艂y kiedy艣 zawarte w sk艂adnikach gotowych da艅 kupowanych w supermarketach. Nie jeste艣my biologicznie przystosowani do trawienia takich potraw, nawet je艣li po ich zjedzeniu nie czujemy dyskomfortu trawiennego. Organizm ludzki potrzebuje prostych zwi膮zk贸w, poniewa偶 z takimi najlepiej sobie radzi i najmniej z nich traci.

Zdrowe czyli jakie?
Bardzo du偶o s艂yszymy o zdrowym 偶ywieniu. Media zarzucaj膮 nas reklamami tego, co zdrowe, co zwi臋ksza przyswajanie warto艣ci od偶ywczych i usprawnia trawienie. Warto zastanowi膰 si臋, czy naturalne produkty w og贸le s膮 reklamowane. Niepryskane owoce, drobne, niepozornie wygl膮daj膮ce warzywa, mleko czy twar贸g wiejskie, nie powstaj膮 u wielkich producent贸w 偶ywno艣ci, tylko w ekologicznych, bo funkcjonuj膮cych zgodnie z rytmem natury, gospodarstwach. Warzywa kupione na rynku, mleko prosto od krowy, sprzedawane z baniaka, czy wiejski twaro偶ek, s膮 zupe艂nie innymi produktami ni偶 te, kt贸re pod tymi samymi nazwami kupujemy w sklepach. Owszem, naturalny nabia艂 jest bardziej t艂usty od tego wyprodukowanego przez zak艂ad przetw贸rczy. Jednak dla sk艂adnik贸w od偶ywczych, zawartych w tych zwyk艂ych produktach, warto spo偶y膰 co艣, co nie jest odt艂uszczone. Zw艂aszcza, 偶e t艂uszcz sam w sobie nie jest z艂y. Szczeg贸lnie t艂uszcze ro艣linne, kt贸re wspomagaj膮 wch艂anianie witamin rozpuszczalnych w t艂uszczach, czyli A, D, E oraz K, s膮 potrzebne w naszej diecie. Pe艂ni膮 tak偶e wa偶n膮 funkcj臋 przy stabilizacji poziomu cholesterolu. Sur贸wka z marchwi, kt贸ra zawiera witaminy, b臋dzie warto艣ciowa dopiero wtedy, gdy zawarta w niej witamina A b臋dzie mia艂a si臋 w czym rozpu艣ci膰. Dlatego nasze mamy i babcie, czasem nie艣wiadome roli tego zabiegu, podlewa艂y j膮 kilkoma kroplami oleju lub 艣mietany. Chudy jogurt nie zast膮pi funkcji bardziej kalorycznych dodatk贸w.

Kiedy suplementy?
Zdrowy cz艂owiek, kt贸ry jest 艣wiadomy tych problem贸w, i kt贸ry od偶ywia si臋 prawid艂owo, zachowuj膮c odpowiednie odst臋py czasowe pomi臋dzy pi臋cioma posi艂kami, nie potrzebuje suplement贸w diety. Jednak sp贸jrzmy prawdzie w oczy 鈥 ilu z nas rzeczywi艣cie 艣ci艣le kontroluje spo偶ywane produkty pod wzgl臋dem stopnia ich przetworzenia oraz zawarto艣ci witamin i minera艂贸w? Zwyczajnie brakuje nam na to czasu. Niejednokrotnie trudno jest nam zast膮pi膰 popularne artyku艂y tymi zdrowymi, kt贸re s膮 tak偶e znacznie dro偶sze i mniej dost臋pne. Naturalne produkty wymagaj膮 od nas tak偶e znacznie wi臋kszego nak艂adu pracy w przygotowanie z nich posi艂k贸w. Dlatego suplementy diety mog膮 pom贸c tam, gdzie nie jest 艂atwo znale藕膰 produkty, kt贸re dostarcz膮 nam witamin oraz sk艂adnik贸w mineralnych. Jednak nale偶y podchodzi膰 do nich rozs膮dnie i wybiera膰 te, kt贸re powsta艂y z naturalnych 藕r贸de艂 (np. ekstrakt贸w owocowych lub warzywnych), a nie te, kt贸re zosta艂y zsyntetyzowane w laboratorium ze sztucznie pozyskanych pierwiastk贸w. Dotyczy to przede wszystkim witamin, buduj膮cych odporno艣膰 organizmu i usprawniaj膮cych takie funkcje jak widzenie, mineralizacja ko艣膰ca, krzepni臋cie krwi czy procesy my艣lowe z koncentracj膮 w艂膮cznie.

Uprzedzi膰 zwi臋kszone zapotrzebowanie
Suplementy diety nie s膮 lekarstwami, tylko wyrobami, kt贸re pozwalaj膮 uzupe艂ni膰 niedob贸r sk艂adnik贸w mineralnych lub witamin w organizmie. Naszym zadaniem jest robi膰 wszystko, by do tego niedoboru nie dopu艣ci膰. Nie jeste艣my w stanie przewidzie膰 wszystkiego, co si臋 dzieje z naszym organizmem, jednak istniej膮 pewne proste zachowania, kt贸re warto wprowadza膰 w 偶ycie. Nale偶y do nich picie wody mineralnej (nie myli膰 ze 藕r贸dlan膮), kt贸ra 鈥 regularnie przyjmowana 鈥 mo偶e powstrzyma膰 niedob贸r magnezu lub potasu, objawiaj膮cy si臋 przem臋czeniem oraz skurczami mi臋艣ni. Sok pomara艅czowy (oczywi艣cie najlepszy wyciskany) oraz szpinak dostarcz膮 organizmowi witaminy C oraz wapnia, natomiast z ryb i jaj organizm czerpie 偶elazo. Warte uwagi s膮 zielone i czerwone warzywa, a tak偶e czerwone mi臋so. Stosowanie prawid艂owo zbilansowanej diety pozwoli utrzyma膰 organizm w zdrowiu bez potrzeby suplementacji. Jednak, na skutek wielu czynnik贸w, mo偶e wzrosn膮膰 zapotrzebowanie na niekt贸re sk艂adniki, kt贸re trudno b臋dzie pokry膰 nawet najlepiej zbilansowan膮 diet膮. Wtedy z pomoc膮 przyjdzie oferta producent贸w suplement贸w. Jednak zanim wybierzesz wsparcie dla siebie, zorientuj si臋, w jaki spos贸b powsta艂y te 艣rodki i wybierz te, kt贸re s膮 najbli偶sze naturze.

ul. Abrahama 1A, 80-307 Gda艅sk, Polska
+48 58 710 24 64