Jak wzmocni膰 odporno艣膰?

  1. Wysypiaj si臋
  2. Ogranicz stres i u偶ywki
  3. Hartuj organizm
  4. 膯wicz 15 minut dziennie
  5. Jedz r贸偶norodnie!

Zdrowa dieta i sportowy tryb 偶ycia s膮 postaw膮 zachowania dobrej kondycji. Aby czu膰 si臋 krzepko staraj si臋 spa膰 7-9 godzin na dob臋, zrezygnowa膰 z nadmiaru kawy i alkoholu. Wieczorem hartuj cia艂o strumieniem zimnej wody. Wystarczy jedynie 15 minut codziennej aktywno艣ci z przy艣pieszon膮 prac膮 serca, aby ograniczy膰 ryzyko schorze艅 sercowo-naczyniowych, oty艂o艣ci czy rozw贸j nadci艣nienia t臋tniczego.

A co z diet膮? Czy trzeba sp臋dza膰 p贸艂 dnia w kuchni, aby uzupe艂ni膰 wszystkie niezb臋dne witaminy oraz makro- i mikroelementy?

Podczas planowania posi艂k贸w warto przyjrze膰 si臋 nowej piramidzie 偶ywieniowej.聽 U jej podstawy znajduje si臋 przede wszystkim aktywno艣膰 fizyczna oraz woda. Nawadnianie organizmu jest niezwykle istotne. Na drugim pi臋trze pojawiaj膮 si臋 warzywa i owoce. To one dostarczaj膮 wszystkich niezb臋dnych minera艂贸w i nie nale偶y ich ogranicza膰. Na kolejnym pi臋trze mamy w臋glowodany, 藕r贸d艂a niezb臋dnej energii, potem nabia艂 i 藕r贸d艂a materia艂贸w budulcowych 鈥 bia艂ek. T艂uszcze stanowi膮 jedynie malutk膮 wisienk臋 na torcie zdrowia.

Aby u艂atwi膰 sobie dozowanie witamin i mikroelement贸w mo偶na si臋gn膮膰 po suplementy diety. Jest to szczeg贸lnie przydatne, gdy opieramy nasz膮 diet臋 g艂贸wnie na warzywach, ze wzgl臋du na naturalnie wyst臋puj膮ce w owocach cukry lub stosujemy diet臋 wykluczeniow膮. 聽Nale偶y jednak pami臋ta膰, 偶e nie mog膮 stanowi膰 zamiennika zr贸偶nicowanej diety.

Owoce, warzywa i zio艂a najwi臋ksz膮 warto艣膰 od偶ywcz膮 posiadaj膮 w szczycie swojego sezonu. Wi臋kszo艣ci膮 z nich nie mo偶emy cieszy膰 si臋 przez ca艂y rok albo musz膮 zosta膰 przywiezione z drugiego ko艅ca 艣wiata. Produkcja ekstrakt贸w i liofilizat贸w (suszenie na zimno pod ci艣nieniem) pozwala zamkn膮膰 lato w kapsu艂ce i korzysta膰 z dobrodziejstw natury wtedy, gdy potrzebujemy jej najbardziej.

Witaminy wspieraj膮ce odporno艣膰:

  • Witamina D3 鈥 niezb臋dna do prawid艂owego wzrostu ko艣ci oraz funkcjonowania uk艂adu odporno艣ciowego i mi臋艣ni. Witamina D bierze te偶 udzia艂 w procesie podzia艂u kom贸rek. Nasz organizm potrafi j膮 wytwarza膰 pod wp艂ywem 艣wiat艂a s艂onecznego, jednak w okresach zimowych mog膮 pojawi膰 si臋 niedobory. Witamina D naturalnie wyst臋puje w rybach i nabiale, dlatego jej suplementacja jest szczeg贸lnie wskazana u wegan i wegetarian.
  • Witamina C 鈥 pe艂ni szerok膮 gam臋 funkcji w organizmie. Wp艂ywa na produkcj臋 kolagenu, reguluje cholesterol, przeciwdzia艂a wolnym rodnikom. Podnosi odporno艣膰 na zaka偶enia, przy艣piesza gojenie ran czy z艂ama艅 oraz zapobiega krwotokom. Jej naturalne 藕r贸d艂a to czarne porzeczki, acerola, dzika r贸偶a, 偶urawina i gryka.
  • Witaminy z grupy B - B2 (ryboflawina) 鈥 usprawnia uk艂ad odporno艣ciowy, poprawia stan sk贸ry, w艂os贸w i paznokci. Polepsza wzrok, wspomaga leczenie anemii oraz chor贸b jamy ustnej, warg i j臋zyka. B6 (pirydoksyna) 鈥 u艂atwia wch艂anianie bia艂ka i witamin rozpuszczalnych w t艂uszczach i tryptofanu. Wspiera procesy energetyczne w mi臋艣niach, jest niezb臋dna do produkcji hemoglobiny, reguluje ci艣nienie krwi i redukuje skurcze mi臋艣ni. B12 (kobalamina) uczestniczy w wytwarzaniu czerwonych krwinek w szpiku, metabolizmie bia艂ek, t艂uszczu i w臋glowodan贸w oraz syntezie neuroprzeka藕nika serotoniny. Naturalne 藕r贸d艂a witamin z grupy B to orzechy i pestki, szpinak, owies, soja, fasola.
  • Witamina E 鈥 chroni organizm przed wolnymi rodnikami wytwarzanymi w procesie stresu oksydacyjnego. Przeciwdzia艂a zakrzepom i wspomaga walk臋 z infekcjami. Naturalne 藕r贸d艂a to pomara艅cza, papryka czerwona i oliwa z oliwek.

Ro艣liny znane z w艂a艣ciwo艣ci wspomagaj膮cych odporno艣膰.

Babcia zawsze wie najlepiej. Warto si臋 wspiera膰 sposobami stosowanymi od pokole艅. Niestety, wiele z nich nie zach臋ca zapachem. 呕eby m贸c bez problemu wsp贸艂istnie膰 z innymi lud藕mi, mo偶na si臋gn膮膰 po ekstrakty zamkni臋te w suplementach diety. Czasem te偶 zwyczajnie nie odpowiada nam smak sok贸w i napar贸w, wi臋c chcemy unikn膮膰 nieprzyjemnych dozna艅. To r贸wnie偶 艣wietny argument do stosowania suplement贸w.

Do tej grupy zalicza si臋 bez w膮tpienia czosnek i cebula. Swoje w艂a艣ciwo艣ci zawdzi臋czaj膮 g艂贸wnie zwi膮zkom siarki i olejkom eterycznym. S膮 bogate w substancje bakteriob贸jcze np. allicyn臋. Kolejnym przyk艂adem jest jarz膮b pospolity, kt贸ry dzia艂a napotnie, przeciwgor膮czkowo i przeciwzapalnie.聽 Czarny bez natomiast jest bogatym 藕r贸d艂em antyoksydant贸w, dzia艂a przeciwzapalnie, wykrztu艣nie i napotnie, wykazuje w艂a艣ciwo艣ci przeciwbakteryjne oraz przeciwb贸lowe.