Trendy

Firma IOC - Producent suplement贸w pod mark膮 w艂asn膮, wychodzi naprzeciw oczekiwaniom rynku, tworz膮c preparaty z艂o偶one, zawieraj膮ce, poza witamin膮 D, tak偶e witaminy A lub K, wap艅 czy inne minera艂y we wszystkich dost臋pnych formach suplementacji.

Jedna z najbardziej rozpoznawalnych witamin co pewien czas staj膮ca si臋 tematem popularnym w mediach. Niekiedy s艂ycha膰 g艂osy o niedoborach, kt贸re dotykaj膮 ca艂膮 populacj臋, nierzadko te偶 pojawiaj膮 si臋 wypowiedzi dotycz膮ce jej szkodliwo艣ci. Pomaga przyswaja膰 wap艅, wp艂ywa na r贸wnowag臋 uk艂adu odporno艣ciowego, a po艣rednio tak偶e na samopoczucie. Witamina D.

Gar艣膰 informacji, czyli jak nie ba膰 si臋 witaminy D

Z jednej strony media informuj膮 o zako艅czonych sukcesami pracach polskich o艣rodk贸w naukowych w zakresie wp艂ywu witaminy D na organizm, z drugiej 鈥 przekazuj膮 niepe艂ne informacje na temat jej w艂a艣ciwo艣ci. W ten spos贸b 艂atwo w 艣wiadomo艣ci odbiorc贸w powstaj膮 obawy przed suplementacj膮. Nale偶y sobie u艣wiadomi膰, 偶e witamina D jest specyficznym zwi膮zkiem chemicznym, kt贸rego dostarczanie poprzez diet臋 jest ograniczone, natomiast jej wytwarzanie na sk贸rze w wystarczaj膮cej ilo艣ci, w kontakcie z promieniami UV, jest niemo偶liwe w polskich szeroko艣ciach geograficznych. Dlatego te偶 produkcja suplement贸w diety musi obejmowa膰 preparaty zawieraj膮ce t臋 witamin臋.

Witamina D jest syntetyzowana w warstwach sk贸ry, a do jej powstania potrzebny jest zwi膮zek dostarczony w diecie (pochodna cholesterolu), kt贸ry na skutek dzia艂ania 艣wiat艂a s艂onecznego, zmienia si臋 w prowitamin臋, a nast臋pnie w witamin臋. Tyle m贸wi teoria. Jak natomiast sprawa wygl膮da w praktyce? Dieta nie jest w stanie zapewni膰 pokrycia witaminy D, jaka jest potrzebna do prawid艂owego przebiegu funkcji 偶yciowych organizmu. Jedynym sk艂adnikiem 偶ywieniowym, kt贸ry zawiera ten zwi膮zek w istotnej ilo艣ci, jest w臋gorz. Sporo zawieraj膮 go tak偶e inne t艂uste ryby, niepopularne na sto艂ach z uwagi na ich wysok膮 kaloryczno艣膰. Pozosta艂e produkty, wymieniane jako 藕r贸d艂o witaminy D to jaja, mleko, sery, oleje ro艣linne 鈥 jednak ka偶da z tych grup zawiera witamin臋 D w niewielkich ilo艣ciach. Nawet cz臋ste wystawianie cia艂a na dzia艂anie promieni s艂onecznych nie pomo偶e w syntezie witaminy D, je艣li organizm nie otrzyma wystarczaj膮cej dawki budulca.

Obecnie najpopularniejszy, siedz膮cy tryb 偶ycia oraz spos贸b sp臋dzania czasu wp艂ywa na znaczne ograniczenie naturalnej syntezy witaminy D. Wi臋kszo艣膰 czasu mija na pracy lub odpoczynku w zamkni臋tych murach mieszka艅 i dom贸w. Dotyczy to zreszt膮 ca艂ej populacji, nie tylko os贸b w wieku produkcyjnym. W szczeg贸lny spos贸b ten problem dotyka dzieci i m艂odzie偶 szkoln膮. Ta grupa os贸b, kt贸ra, ze wzgl臋du na proces wzrostu, potrzebuje witaminy D jako wa偶nego czynnika wzmacniaj膮cego ko艣ci. Jeszcze niedawno m艂odzie偶 w okresie wiosenno-letnim statystycznie sp臋dza艂a na 艣wie偶ym powietrzu ilo艣膰 czasu wystarczaj膮c膮 do zsyntetyzowania witaminy. Aktualnie taki porz膮dek zosta艂 zaburzony. Ponadto u偶ywanie krem贸w z filtrem UV, zalecane przez dermatolog贸w, stawia promieniom s艂onecznym barier臋, kt贸ra nie dopuszcza nie tylko do oparze艅 s艂onecznych, ale tak偶e do wytworzenia prowitaminy D. W innej sytuacji s膮 osoby starsze 鈥 z wiekiem tryb 偶ycia, z uwagi na ograniczenia ruchowe, staje si臋 jeszcze bardziej stacjonarny, natomiast absorpcja sk贸rna promieni UV jest na tyle niska, 偶e聽nie mo偶na uzna膰 jej znaczenia w zaopatrywaniu organizmu w witamin臋 D. Skutkiem niedoboru tego zwi膮zku u dzieci, kt贸re s膮 przecie偶 w okresie wzrostu, jest krzywica. U os贸b doros艂ych za艣 brak suplementacji mo偶e prowadzi膰 do odwapnienia ko艣ci, a jak wiadomo, demineralizacja szkieletu zwi臋ksza jego podatno艣膰 na z艂amania. Dlatego przed producentami suplement贸w oraz w艂a艣cicielami marek stoi wyzwanie dopasowania preparat贸w zawieraj膮cych witamin臋 D do r贸偶nych grup, sk艂adaj膮cych si臋 na spo艂eczno艣膰 dotkni臋t膮 niedoborem tego wa偶nego dla organizmu sk艂adnika.

Witamina D nie jest trucizn膮, a takie zarzuty w jej kierunku mo偶na czasem us艂ysze膰. Jednak jak ka偶dy zwi膮zek chemiczny, gdy jest go w organizmie za du偶o, wykazuje negatywne dzia艂anie. Dlatego tak wa偶ne jest stosowanie 艣rodk贸w uzupe艂niaj膮cych diet臋 zgodnie z zaleceniami wskazanymi na ulotce przez producenta kapsu艂ek mi臋kkich, saszetek czy ka偶dej innej formy suplementacyjnej.

聽聽

Witamina D 鈥 r贸wnowaga organizmu i mocne ko艣ci

Watro skierowa膰 uwag臋 na zwi膮zki, kt贸rych niedob贸r jest najwi臋kszy. Obok 艂atwo rozpoznawalnego niedoboru magnezu, tak偶e niedostatek witaminy D dotyka coraz wi臋ksz膮 cz臋艣膰 populacji. Z uwagi na wp艂yw tej witaminy na popraw臋 przyswajania wapnia, osoby, kt贸re cierpi膮 na jej niedostatek, s膮 bardziej podatne nie tylko na z艂amania, ale tak偶e na upadki, poniewa偶 niedob贸r witaminy D os艂abia mi臋艣nie. Negatywne skutki niedoboru odczuwaj膮 tak偶e inne uk艂ady poza kostnym. Bardziej obci膮偶ony jest uk艂ad odporno艣ciowy, kt贸ry traci odporno艣膰 na niekt贸re choroby autoimmunologiczne. Badaniami z zakresu wp艂ywu witaminy D na organizm s膮 szczeg贸lnie zainteresowane firmy farmaceutyczne zajmuj膮ce si臋 produkcj膮 suplement贸w diety鈥 nowe wyniki bada艅 to nowe pola, na kt贸rych suplementy s膮 niezb臋dne. Nale偶y przecie偶 wzi膮膰 pod uwag臋, 偶e we wsp贸艂czesnym 艣wiecie trudno bez ich stosowania zaspokoi膰 sam膮 tylko diet膮 i stylem 偶ycia wszystkie potrzeby organizmu.

Wnioski z bada艅, jakie s膮 prowadzone w zakresie wp艂ywu witaminy D na organizm, mog膮 by膰 zaskakuj膮ce pod wzgl臋dem ich globalnego charakteru. Naukowcy powi膮zali z sob膮 powszechny niedob贸r tego zwi膮zku z chorobami sercowo-naczyniowymi, niekt贸rymi nowotworami, problemami z p艂odno艣ci膮 czy ze zmianami w funkcjonowaniu o艣rodkowego uk艂adu nerwowego. Tak szerokie spektrum negatywnych skutk贸w utrzymuj膮cego si臋 niedoboru witaminy D staje si臋 impulsem dla producent贸w saszetek czy innych form suplementacyjnych do szukania mo偶liwo艣ci poszerzenia wachlarza sposob贸w na zamkni臋cie tej witaminy w wygodnej do przyjmowania formie. Nale偶y w tym miejscu podkre艣li膰, 偶e witamina D jako istotny czynnik wspieraj膮cy przyswajanie wapnia jest szczeg贸lnie wa偶na dla kobiet w ci膮偶y i karmi膮cych oraz niemowl膮t z uwagi na kszta艂towanie si臋 uk艂adu kostnego dziecka. St膮d zalecenia dodatkowej suplementacji dla tych oraz kilku innych grup.

W Polsce wskazania do przyjmowania witaminy D obejmuj膮 ca艂膮 populacj臋, jednak niekt贸rzy z przedstawicieli spo艂ecze艅stwa, szczeg贸lnie nara偶eni na wyst膮pienie niedobor贸w, powinni zwraca膰 szczeg贸ln膮 uwag臋 na suplementacj臋. W艣r贸d nich wymienione s膮 dzieci urodzone przedwcze艣nie, osoby oty艂e, pracuj膮ce w nocy oraz obdarzone ciemn膮 karnacj膮.

Z uwagi na znaczn膮 r贸偶norodno艣膰 grup odbiorc贸w, do kt贸rych skierowane s膮 zalecenia dotycz膮ce przyjmowania witaminy D, produkcja suplement贸w j膮 zawieraj膮cych musi bra膰 pod uwag臋 r贸偶ne formy przyjmowania tego sk艂adnika. Innej formy oczekuj膮 osoby starsze, innej wymagaj膮 niemowl臋ta ma艂e dzieci. Natomiast kobiety w ci膮偶y i karmi膮ce preferuj膮 kompleksy witamin i minera艂贸w, po to, 偶eby nie mia艂y potrzeby przyjmowania kilku r贸偶nych preparat贸w suplementacyjnych. W艂a艣ciwo艣ci fizyczne witaminy D pozwalaj膮 na realizacj臋 tych potrzeb. Rozpuszczalna w t艂uszczach witamina mo偶e by膰 zamkni臋ta przez producenta w kapsu艂ce mi臋kkiej czy saszetce, ale tak偶e w kapsu艂ce twardej czy tabletce. Z uwagi na brak t艂uszczu w tabletce, t臋 form臋 przyjmowania witaminy D nale偶y po艂膮czy膰 z t艂ustym posi艂kiem.

Firma IOC - Producent suplement贸w pod mark膮 w艂asn膮, wychodzi naprzeciw oczekiwaniom rynku, tworz膮c preparaty z艂o偶one, zawieraj膮ce, poza witamin膮 D, tak偶e witaminy A lub K, wap艅 czy inne minera艂y we wszystkich dost臋pnych formach suplementacji.

Artyku艂 napisany na podstawie artyku艂u J. 艁ukaszkiewicza KRSiO聽Witamina D: mity i fakty

ul. Abrahama 1A, 80-307 Gda艅sk, Polska
+48 58 710 24 64