Czy wiesz, że branża przemysłu obejmująca suplementy diety od kilku lat dynamicznie się rozwija, a sprzedaż suplementów wzrasta? Może to właśnie odpowiedni moment, żeby zainwestować i stworzyć własną markę? Zastanawiasz się pewnie, ile to wszystko kosztuje oraz ile czasu stracisz na dopełnianie formalności? Odpowiedź znajdziesz w naszym artykule.
W związku z tym, że nasza firma znajduje się na rynku od 2009 roku, pragniemy podzielić się z Państwem wiedzą, którą przez ten czas posiedliśmy o produkcji suplementów diety pod marką klienta.
Przekonaliśmy się, że każde zamówienie jest wyjątkowe, tak samo jak koszty tych zamówień. Cena zależy bowiem głównie od składu, formy suplementu, skomplikowania procesu produkcyjnego (konieczność przeprowadzania ewentualnych dodatkowych prób technologicznych). Ale dokładniej:
Po pierwsze – działanie!
Wielu Klientów zgłasza się do nas z prośbą o zaprojektowanie składu suplementu, ponieważ nigdy się tym nie zajmowało, a ma tylko ogólny zamysł na działanie produktu. Kiedy pojawia się pomysł na produkcję innowacyjnych suplementów OEM, w głowie przedsiębiorcy pojawia się mnóstwo pytań, na które my jako wytwórca znamy odpowiedź. Jesteśmy w stanie zaprojektować dla naszych Klientów zarówno skład jakościowy, jak i ilościowy w oparciu o obowiązujące normy prawne. Jednak doradzamy wcześniejsze zbadanie rynku suplementów diety we własnym zakresie. Zależy nam, aby Państwa produkty znalazły jak najszerszą grupę odbiorców, bo Państwa sukces to nasz sukces! Często zależy Państwu, aby produkt mógł się wyróżniać nie tylko projektem opakowań, ale również składem (np. zawarte składniki naturalne, produkty dla wegetarian). Należy jednak pamiętać, że za jakością surowców podąża również ich cena.
Po drugie – forma suplementu i minimum zamówieniowe!
Przed produkcją należy podjąć decyzję jaka forma suplementu diety spełnia Państwa wymagania. Możemy podjąć się produkcji kapsułek twardych, miękkich, tabletek oraz saszetek pod marką własną naszego Klienta. Często to wybrane surowce narzucają odpowiednią formę – przykładowo, jeśli głównym składnikiem produktu ma być olej, będzie konieczne zastosowanie kapsułki miękkiej. Dla każdej formy przewidujemy inne minima zamówieniowe, które zostały określone tak, aby produkcja suplementu OEM była opłacalna. Suplement diety składa się z surowców a także opakowań, które pochodzą często z różnych stron świata. Zdarza się, że producenci opakowań lub wyszukanych substancji aktywnych narzucają nam minima, które musimy spełnić, aby nie przepłacać. Wiadomo bowiem, że im więcej tym taniej. Dodatkowo koszty stałe, takie czas potrzebny na dostosowanie maszyn do odpowiednich substancji, przy bardzo małych partiach mogą stanowić bardzo duży udział w cenie końcowej produktu. Jako wytwórca kontraktowy, musimy mieć to wszystko na uwadze. Analizując te wszystkie czynniki, ustaliliśmy w naszej firmie minima zamówieniowe inne dla każdej formy suplementu. Z doświadczenia wiemy, że produkcja mniejszych ilości niż ustalone jako minimum, nawet jeśli jest możliwa, to nie jest opłacalna – koszt w przeliczeniu na opakowanie jednostkowe wzrasta tak mocno, że sumaryczna kwota inwestycji jest zbliżona do inwestycji w minimum zamówieniowe.
W przypadku niektórych form i składów suplementów konieczne jest przeprowadzenie dodatkowych prób technologicznych, sprawdzających, np. czy uda się zakapsułkować dany surowiec. Koszt takich prób zależy przede wszystkim od rodzaju substancji i zaczyna się od 2000 zł netto wzwyż. Próby technologiczne nie są jednak wymagane przed każdą produkcją – niekiedy w przypadku prostych składów kapsułek miękkich oraz w większości przypadku dla kapsułek twardych, nie trzeba ich wykonywać. Brak konieczności wykonania prób technologicznych znacznie przyspieszy cały proces outsourcingu produkcji suplementów.
Ile natomiast kosztuje właściwa partia produkcyjna? Wiele zależy od formy produktu – rozważmy najbardziej korzystną pod względem minimum produkcyjnym oraz szybkością produkcji formę suplementu diety w naszej firmie – kapsułki twarde. Ustalone przez nas minimum na produkcję kapsułek w marce własnej wynosi 150 000 kapsułek twardych jednego rodzaju suplementu, to przekłada się na przykład na 5000 opakowań po 30 kapsułek. Przy tym minimum, dla większości produktów możemy zaproponować naszym klientom ceny 5-6 zł (netto) za opakowanie suplementu o prostym składzie, zawierającego 30 kapsułek. Łatwo policzyć zatem, że koszty startowe będą wówczas na poziomie 25 000 – 30 000 zł za minimalną, pierwszą partię 150 000 kapsułek twardych. Istnieją jednak pewne rodzaje suplementów, które można wyprodukować taniej – takie jak niektóre witaminy lub minerały. Zwykle jednak, tego typu produkty znajdują się w dużej ilości na rynku, stąd konkurencja jest ogromna, zatem satysfakcjonującą marżę można zbudować dopiero na dużej ilości zamówieniowej, kilkukrotnie przewyższającej nasze minimum. Cena za opakowanie będzie wyższa, jeśli składniki będą bardziej wyszukane lub będzie ich bardzo dużo. Istotną kwestią jest też rodzaj opakowania jednostkowego – elegancki, szklany słoiczek ze złotą zakrętką, pakowany dodatkowo w kartonik ze złotymi zdobieniami wraz z kilku stronnicową ulotką zawsze będzie droższy niż standardowy kartonik z blistrami. Górną granicę ceny ciężko sobie wyobrazić, możliwości w tej kwestii są praktycznie nieograniczone. Warto również podkreślić, że nasza firma nie ukrywa żadnych dodatkowych kosztów – naszych klientów w ramach zlecenia wspieramy również w przygotowaniu treści na opakowanie, stworzeniu projektu graficznego czy też zgłoszeniu produktu do Głównego Inspektoratu Sanitarnego. I to wszystko dajemy od siebie bezpłatnie!
Po trzecie – marketing i sprzedaż!
Po wyprodukowaniu pierwszej partii oraz zgłoszeniu tego faktu w odpowiednim Urzędzie, pozostaje ostatni etap – sprzedaż suplementu konsumentom. Metody sprzedaży z jakich korzystają nasi klienci są różne – sprzedaż internetowa, sprzedaż suplementów do hurtowni aptecznych czy też sprzedaż bezpośrednia – decyzję jaką formę wybrać pozostawiamy już naszym Klientom. Wiele zależy od rodzaju produktu, w nie wszystkich sektorach sprawdzi się to samo. Nie należy zapomnieć również o odpowiednim marketingu – wszak marketing jest dźwignią handlu. W tym jednak najlepsi są nasi Klienci, a my nie ingerujemy w ich działania, nie wpływamy też na cenę końcową produktu. Skupiamy się na tym, na czym jesteśmy najlepsi – czyli produkcji suplementu pod marką Klienta, do momentu przekazania go naszemu Klientowi biznesowemu.
Zapraszamy Państwa do współpracy. Z chęcią porozmawiamy z Państwem i odpowiemy na inne pytania. Rozmowa ta niczym nie skutkuje, poza zdobyciem dodatkowej wiedzy.
W związku z pojawieniem się na rynku produktów wątpliwej jakości, polecamy Państwu współpracę z firmami należącymi do „Krajowej Rady Suplementów i Odżywek”, taką, jak nasza. Krajowa Rada Suplementów i Odżywek dba o jakość suplementów diety w Polsce i jesteśmy dumni będąc jej członkami.