Trendy

Jedna z najbardziej rozpoznawalnych witamin co pewien czas stająca się tematem popularnym w mediach. Niekiedy słychać głosy o niedoborach, które dotykają całą populację, nierzadko też pojawiają się wypowiedzi dotyczące jej szkodliwości. Pomaga przyswajać wapń, wpływa na równowagę układu odpornościowego, a pośrednio także na samopoczucie. Witamina D.

 

Garść informacji, czyli jak nie bać się witaminy D

 

Z jednej strony media informują o zakończonych sukcesami pracach polskich ośrodków naukowych w zakresie wpływu witaminy D na organizm, z drugiej – przekazują niepełne informacje na temat jej właściwości. W ten sposób łatwo w świadomości odbiorców powstają obawy przed suplementacją. Należy sobie uświadomić, że witamina D jest specyficznym związkiem chemicznym, którego dostarczanie poprzez dietę jest ograniczone, natomiast jej wytwarzanie na skórze w wystarczającej ilości, w kontakcie z promieniami UV, jest niemożliwe w polskich szerokościach geograficznych. Dlatego też produkcja suplementów diety musi obejmować preparaty zawierające tę witaminę.

Witamina D jest syntetyzowana w warstwach skóry, a do jej powstania potrzebny jest związek dostarczony w diecie (pochodna cholesterolu), który na skutek działania światła słonecznego, zmienia się w prowitaminę, a następnie w witaminę. Tyle mówi teoria. Jak natomiast sprawa wygląda w praktyce? Dieta nie jest w stanie zapewnić pokrycia witaminy D, jaka jest potrzebna do prawidłowego przebiegu funkcji życiowych organizmu. Jedynym składnikiem żywieniowym, który zawiera ten związek w istotnej ilości, jest węgorz. Sporo zawierają go także inne tłuste ryby, niepopularne na stołach z uwagi na ich wysoką kaloryczność. Pozostałe produkty, wymieniane jako źródło witaminy D to jaja, mleko, sery, oleje roślinne – jednak każda z tych grup zawiera witaminę D w niewielkich ilościach. Nawet częste wystawianie ciała na działanie promieni słonecznych nie pomoże w syntezie witaminy D, jeśli organizm nie otrzyma wystarczającej dawki budulca.

Obecnie najpopularniejszy, siedzący tryb życia oraz sposób spędzania czasu wpływa na znaczne ograniczenie naturalnej syntezy witaminy D. Większość czasu mija na pracy lub odpoczynku w zamkniętych murach mieszkań i domów. Dotyczy to zresztą całej populacji, nie tylko osób w wieku produkcyjnym. W szczególny sposób ten problem dotyka dzieci i młodzież szkolną. Ta grupa osób, która, ze względu na proces wzrostu, potrzebuje witaminy D jako ważnego czynnika wzmacniającego kości. Jeszcze niedawno młodzież w okresie wiosenno-letnim statystycznie spędzała na świeżym powietrzu ilość czasu wystarczającą do zsyntetyzowania witaminy. Aktualnie taki porządek został zaburzony. Ponadto używanie kremów z filtrem UV, zalecane przez dermatologów, stawia promieniom słonecznym barierę, która nie dopuszcza nie tylko do oparzeń słonecznych, ale także do wytworzenia prowitaminy D. W innej sytuacji są osoby starsze – z wiekiem tryb życia, z uwagi na ograniczenia ruchowe, staje się jeszcze bardziej stacjonarny, natomiast absorpcja skórna promieni UV jest na tyle niska, że nie można uznać jej znaczenia w zaopatrywaniu organizmu w witaminę D. Skutkiem niedoboru tego związku u dzieci, które są przecież w okresie wzrostu, jest krzywica. U osób dorosłych zaś brak suplementacji może prowadzić do odwapnienia kości, a jak wiadomo, demineralizacja szkieletu zwiększa jego podatność na złamania. Dlatego przed producentami suplementów oraz właścicielami marek stoi wyzwanie dopasowania preparatów zawierających witaminę D do różnych grup, składających się na społeczność dotkniętą niedoborem tego ważnego dla organizmu składnika.

Witamina D nie jest trucizną, a takie zarzuty w jej kierunku można czasem usłyszeć. Jednak jak każdy związek chemiczny, gdy jest go w organizmie za dużo, wykazuje negatywne działanie. Dlatego tak ważne jest stosowanie środków uzupełniających dietę zgodnie z zaleceniami wskazanymi na ulotce przez producenta kapsułek miękkich, saszetek czy każdej innej formy suplementacyjnej.

 

  

Witamina D – równowaga organizmu i mocne kości

Watro skierować uwagę na związki, których niedobór jest największy. Obok łatwo rozpoznawalnego niedoboru magnezu, także niedostatek witaminy D dotyka coraz większą część populacji. Z uwagi na wpływ tej witaminy na poprawę przyswajania wapnia, osoby, które cierpią na jej niedostatek, są bardziej podatne nie tylko na złamania, ale także na upadki, ponieważ niedobór witaminy D osłabia mięśnie. Negatywne skutki niedoboru odczuwają także inne układy poza kostnym. Bardziej obciążony jest układ odpornościowy, który traci odporność na niektóre choroby autoimmunologiczne. Badaniami z zakresu wpływu witaminy D na organizm są szczególnie zainteresowane firmy farmaceutyczne zajmujące się produkcją suplementów diety– nowe wyniki badań to nowe pola, na których suplementy są niezbędne. Należy przecież wziąć pod uwagę, że we współczesnym świecie trudno bez ich stosowania zaspokoić samą tylko dietą i stylem życia wszystkie potrzeby organizmu.

Wnioski z badań, jakie są prowadzone w zakresie wpływu witaminy D na organizm, mogą być zaskakujące pod względem ich globalnego charakteru. Naukowcy powiązali z sobą powszechny niedobór tego związku z chorobami sercowo-naczyniowymi, niektórymi nowotworami, problemami z płodnością czy ze zmianami w funkcjonowaniu ośrodkowego układu nerwowego. Tak szerokie spektrum negatywnych skutków utrzymującego się niedoboru witaminy D staje się impulsem dla producentów saszetek czy innych form suplementacyjnych do szukania możliwości poszerzenia wachlarza sposobów na zamknięcie tej witaminy w wygodnej do przyjmowania formie. Należy w tym miejscu podkreślić, że witamina D jako istotny czynnik wspierający przyswajanie wapnia jest szczególnie ważna dla kobiet w ciąży i karmiących oraz niemowląt z uwagi na kształtowanie się układu kostnego dziecka. Stąd zalecenia dodatkowej suplementacji dla tych oraz kilku innych grup.

W Polsce wskazania do przyjmowania witaminy D obejmują całą populację, jednak niektórzy z przedstawicieli społeczeństwa, szczególnie narażeni na wystąpienie niedoborów, powinni zwracać szczególną uwagę na suplementację. Wśród nich wymienione są dzieci urodzone przedwcześnie, osoby otyłe, pracujące w nocy oraz obdarzone ciemną karnacją.

Z uwagi na znaczną różnorodność grup odbiorców, do których skierowane są zalecenia dotyczące przyjmowania witaminy D, produkcja suplementów ją zawierających musi brać pod uwagę różne formy przyjmowania tego składnika. Innej formy oczekują osoby starsze, innej wymagają niemowlęta małe dzieci. Natomiast kobiety w ciąży i karmiące preferują kompleksy witamin i minerałów, po to, żeby nie miały potrzeby przyjmowania kilku różnych preparatów suplementacyjnych. Właściwości fizyczne witaminy D pozwalają na realizację tych potrzeb. Rozpuszczalna w tłuszczach witamina może być zamknięta przez producenta w kapsułce miękkiej czy saszetce, ale także w kapsułce twardej czy tabletce. Z uwagi na brak tłuszczu w tabletce, tę formę przyjmowania witaminy D należy połączyć z tłustym posiłkiem.

Firma IOC - Producent suplementów pod marką własną, wychodzi naprzeciw oczekiwaniom rynku, tworząc preparaty złożone, zawierające, poza witaminą D, także witaminy A lub K, wapń czy inne minerały we wszystkich dostępnych formach suplementacji.

 

Artykuł napisany na podstawie artykułu J. Łukaszkiewicza KRSiO Witamina D: mity i fakty

 
ul. Abrahama 1A, 80-307 Gdańsk, Polska
+48 58 710 24 64